Drift Theory: What’s drift?
Co je to vlastně ten “drift”? Tuhle otázku jsem slyšel už častokrát, určitě každý kdo se pokoušel svým známím vysvětlit o co se to vlastně zajímá. Tak aby nám nedělalo problém, se vyšvihnout a vysvětlit co to ten drift je, je tady rubrika Drift Theory a její první díl: “Co je to drift?”.
Drifting (ドリフト走行, dorifuto sōkō) odkazuje na techniku řízení a na závodní automobilovou disciplínu, která využívá této techniky řízení. U auta můžeme říci, že driftuje, když zadní úhel smyku je větší než přední úhel a přední kola směřují opačným směrem než je směr zatáčky (např. auto zatáčí doleva a kola směřují doprava), řidič však musí mít všechny tyto faktory pod kontrolou. Jako závodní disciplína si získává popularitu po celém světě.
Historie
Po mnoho let využívali závodníci v motorsportu přetáčivý smyk jako třeba na ploché dráze, autokros, nebo rally. První závodníci Grand Prix, jako Tazio Nuvolari používali styl na hraně řízení four-wheel drift (čtyřkolový smyk). Také své uplatnění našel v jízdách zručnosti a v jiných předváděcích jízdách. Moderní drifting začal být populární jako závodní technika v závodech All Japan Touring Car Championship před 30-ti lety. Motocyklová legenda Kunimitsu Takahashi, který přešel na automobilové závody, byl především stvořitelem driftu jako řidičské techniky v 70. letech minulého století. Byl slavný tím, že protínal Apex (místo v zatáčce kde je auto nejblíže vnitřku zatáčky) ve vysoké rychlosti, pak driftem projel zatáčku a zachoval si tak velkou rychlost na konci zatáčky. Takhle získal několik šampionátů a zástupy fanoušků, kteří si užívali podívanou na hořící pneumatiky. Jakmile začali driftem jezdit profesionální závodníci v Japonsku, museli stejně jezdit i pouliční závodníci.
Driftové techniky Takahashiho nejvíce zaujmuli pouličního závodník jménem Keiichi Tsuchiya. Tsuchiya začal trénovat tyto techniky na horských silničkách v Japonsku a rychle si tak získal obdiv motoristické veřejnosti. V roce 1977 několik automobilových časopisů a tuningových firem souhlasili produkcí videa s driftovacími technikami Keiichiho Tsuchiyi. Video známé jako „Plusby“ se stalo hitem a inspirovalo mnoho dnešních driftovích závodníků. V roce 1988, spolu se zakladatelem a šéfredaktorem „Option magazine“ jménem Daijiro Inada, organizují první závod speciálně pro drifting. Tsuchiya také projel každou zatáčku na okruhu Tsukuba bokem.
Jeden z prvních závodů mimo Japonsko byl v roce 1996, konal se na závodním okruhu Willow Springs v Kalifornii, pořádaný japonským časopisem a společností Option. Účastníky tohoto závodu byli např. Rhys Millen a Bryan Norris. Poté explodovala vlna oblíbenosti k driftingu v Severní Americe, Austrálii a Evropě. Jeden z prvních závodů v Evropě se konal roku 2002 pořádaný drift klubem OPT v Turwestonu. Klub vytvořil šampionát jménem D1UK, ale z obchodních důvodů se musel vzdát názvů D1 a Option.
Keiichi Tsuchiya
Současnost Driftingu
Drifting se vyvinul do sportu, kde závodníci v autech se zadním náhonem soutěží o body od soudců, které závisí na několika faktorech. Vrcholovími soutěžemi pak jsou D1 Grand Prix z Japonska, která se koná kromě Japonska v Malajsii, Austrálii, Kanadě, Irsku a Velké Británii. V USA vznikla série Formula D, která se koná i na Novém Zélandu. Drifting, ale není uznán dle FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) jako profesionální automobilový sport.