Drift Theory: Drift Techniques Part.1
Je mnoho technik uvedení auta do driftu, ty základní bych chtěl alespoň trochu přiblížit. Každému jezdci vyhovuje jiná a dokonce každá situace a zatáčka si často žádá jiný přístup.
Techniky pro začátečníky – tyto techniky k uvedení do driftu nepoužívají přenos váhy, proto jsou nejčastější volbou začátečníků. To ale neznamená, že by tyto techniky nebyly používány i profesionálními závodníky a vyžadují určitou dovednost pro správné použití. Cílem těchto technik je ztráta trakce na zadní nápravě a to buď zablokováním kol pomocí ruční brzdy (hand-brake drift), využitím setrvačnosti motoru (shift-lock) nebo pomocí dostatečné síly motoru vedoucí ke ztrátě trakce (power-oversteer a clutch kick).
Hand Brake Drift
S vyšlápnutou spojkou zatáhneme ruční brzdu, do chvíle, než ztratíme trakci na zadních kolech. Jakmile dojde ke ztrátě trakce na zadní nápravě pustíme spojku, ruční brzdu, začneme zatáčet proti směru zatáčení a přidáme plyn. Tato technika se používá většinou před velkými zatáčkami, kdy se najíždí do driftu z velké rychlosti, nebo když je potřeba upravit úhel driftu.
Při učení se této techniky je dobré najet do zatáčky, zatáhnout ruční brzdu, počkat až předek auta směřuje správným směrem (tj. směr jak dále pokračuje silnice) a teprve pak přidat plyn. Výsledkem by měl být výjezd ze zatáčky v driftu. Pokud se plyn přidá brzo, nebo příliš, auto se přetočí, proto je dobré mít dost místa na výjezdu.
Power-oversteer nebo Powerslide
Obvykle se provádí tvrdým přidáním plynu na výjezdu ze zatáčky, výsledkem je výjezd ze zatáčky bokem. Je to nejběžnější seznámení nováčků s drifty, jelikož díky této technice člověk snadno přijde na to jak funguje řízení a přidávání plynu v boku. Také je jednodušší se pomocí této techniky nepřetočit, proto je to také bezpečnější.
V autech s nižším výkonem se lze power-oversteeru dosáhnout tak, že přidáme plyn “na podlahu” ještě před zařazením vyššího převodového stupně. Tohoto lze dosáhnout v menších rychlostech např. z 1. převodového stupně na 2. Pokud bude k dispozici vyšší výkon, nebo kluzký povrch, je možné i z 2. na 3. atd. Některá auta díky výkonu nepotřebují ani pomoc nadřazením.
Sled akcí k dosažení Power-oversteeru:
1. Zrychlit v přímce směrem k zatáčce
2. Zatočte volantem, aby jste vjeli do zatáčky
3. sešlápněte spojku
4. zařaďte další převodový stupeň
5. sešlápněte plynový pedál “na podlahu”
6. pusťte spojku
7. počkejte až auto začne jet bokem a otočte volantem v protisměru zatáčky až ke konci zatáčky
Shift Lock
Je to technika používající setrvačnost motoru. V přímé jízdě směrem k zatáčce podřadíme o jeden převodový stupeň (většinou z 3. na 2., nebo z 4. na 3.). Nepodřazujeme rychle (rozhodně ne s meziplynem), necháme trochu spadnout otáčky motoru (čím více necháme otáčky spadnout, tím více je shift lock silný), mírně natočíme kola po směru do zatáčky. Po přeřazení se nám zablokují kola a hned přidáme plyn a zatočíme volantem kontra a držíme plyn až do výjezdu ze zatáčky.
Tato technika je vhodná pro uzavřené zatáčky, protože umožňuje řidiči před zatáčkou zpomalit, ale pak mít rychlí výjezd ze zatáčky. Tato technika, ale může být nebezpečná pro motor, když se podřadí příliš brzo je možné přetočit motor.
Clutch Kick
Provádí se pomocí “kopu” do spojky (za jízdy se spojka prošlápne tzn. rychle sešlápne a pustí za sešlápnutého plynu), způsobí to ráz, který se přenese na zadní kola a ty díky tomu ztratí trakci. Clutch kick lze také využít pro zvětšení úhlu v driftu, ale znamená to i určitou ztrátu rychlosti.