Aproxinvest Driftchallenge 30.5.09
O minulém víkendu proběhlo na Pezinské Babe první kolo slovenského šampionátu v driftování. Nejely se na pezinském kopci jako takovém, ale na velké asfaltové ploše v bývalém kamenolomu, kde se již párkrát podobná akce konala. Tento driftchallenge byl v něčem odlišný od ostatních slovenských drift soutěží, konaly se zde totiž historicky první tandemové battly.
Se závodem, na který se přihlásilo 20 závodníků, to hned po příjezdu na místo vypadalo poměrně špatně, protože vydatně pršelo, na trati ležela velká vrstva vody a nevypadalo to, že by mělo přestat. Následovala kontrola tratě, kdy se zjišťovalo, jestli clipping pointy jsou postaveny tak jak by měly a jestli trať jde projet. Provedly se drobné úpravy a trať byla připravena. Na trať však nesměl nikdo ze závodníků, aby měli všichni stejné podmínky. Trať tak projížděl pouze jeden organizátor a jeden porotce. Na vyzkoušení tratě měli tedy všichni závodníci stejný čas. Do kvalifikace bylo ještě upraveno bodování nástřelů do první zatáčky, kdy na vodě by bylo velmi obtížné až nemožné udělat dlouhý nástřel před zatáčkou (vodu na trati doplňoval měnící se povrch). Bodování bylo zkráceno na první zónu a body za obvyklé tři zóny byly zprůměrovány.
Závodu se zúčastnil i Jan Baláž, který tak závodu dodal “mezinárodní” atmosféru
Z kvalifikace postoupilo prvních 16 jezdců do tandemového “pavouka”, kde se mezi sebou v battlových jízdách vyřazují až do finálové a semifinálové jízdy. Tentokrát se nejelo o páté a sedmé místa, kde tentokrát o umístění rozhodovaly body z kvalifikace. Naštěstí se nám počasí během tréninků umoudřilo a po kvalifikaci byla trať víceméně suchá, takže se diváci mohli i částečně nadýchat kouře ze spálených pneumatik, který k tomuto sportu bezesporu patří. Diváků bylo mimochodem i přes nepřízeň počasí poměrně dost. Vítězem kvalifikace se stal slovenský jezdec Norbert Kováčik, který se svým BMW E46 M3 předvedl krásnou agresivní jízdu, druhým pak byl Jan Baláž a třetím mladý Timotej Štikar s BMW M3.
Po kvalifikaci přišly dlouho očekávané battly, kterých se někteří jezdci trochu obávali, ale jízdy nakonec dopadly vesměs dobře. Došlo pouze k jediné kolizi auta s autem a to u jezdců Jana Baláže s Martinem Hlaváčem díky tomu, že Martin přetočil vůz v hlavní zatáčce a Honza už nestačil zastavit vůz. Naštěstí ale došlo jenom k malému ťukanci nárazníku na nárazník. O nejzajímavější battle v první sérii se nám postaral Tomáš Ježek se svým Nissanem 200sx s14 proti T. Štikárovi s Vozem BMW E36 s motorem M3 3,2. Muselo se dvakrát opakovat, Tomáš s Nissanem měl lehce navrh, ale díky chybě v posledním rozstřelu prohrál a uvolnil tak pozici mladšímu Štikarovi. Dalším zajímavým battlem byl souboj Petera Kurňavi s Nissanem 350Z a Marka Mosného s BMW M3 E46, kde do podslední chvíle nebylo jasné kdo má navrch, rozhodla tedy až poslední jízda, kde jasně zvítězil Marek.
V další sérii battlů byly na startu už pouze vozy značky BMW a jeden Nissan 350Z Petera Kurňavi, který však nevydržel nátlak Jana Baláže a po přetočení v obou jízdách pro něj soutěž skončila. V této sérii battlů zvláštně zakročila ruka osudu a každý, kdo v této fázi odstoupil, se v jedné z jízd přetočil.
Během semifinálovích jízd se začalo počasí znovu rychle kazit, ale tyto jítdy ještě nestihlo ovlivnit. Do finále tak postoupil Norbert Kováčik a Jan Baláž. Čekala nás tak finálová jízda dvou generací BMW M3 a závěrečný “mezinárodní” battle.
Finálová jízda a boj o třetí místo se bohužel odehrávali na vodě. Boj řadového šestiválce proti V8 o třetí místo vyhrál Timotej Štikar nad Mariánem Nikšem. Stížené podmínky však byly bohužel znát a udržet vůz v boku a nepřetočit se bylo v tuto chvíli velmi obtížné. Zkušenější jezdci však ve finálové jízdě by pravděpodobně nepopsali jako takovou, kde je těžké se nepřetočit, ale spíše tak, že sem jim dostávalo nedostatku přilnavosti na zadní nápravu (kvůli rychlosti) i na přední (kvůli zatáčení a brždění) a tak nemohli ideálně tlačit jeden na druhého. První jízda byla nerozhodná, ale v druhé zvítězil Jan Baláž a stal se tak vítězem celého závodu.
Závěrečný souboj mnoho diváků nevidělo, protože se běželi schovat
Závěrem bych rád poděkoval týmu webu TopSpeed.sk za poskytnutí fotografií a organizátorům za perfektně připravený závod. Těším se na další závod, který se bude konat 27.6. na Carat Tuning party na letišti Piešťany.
Do závodu se přihlásila i jedna představitelka něžného pohlaví, bohužel ale nepostoupila do battlů