Sideways.cz

Focke-Wulf Fw 190

Nebojte se, nezbláznili jsme se a nezačali psát o bojových strojích druhé světové války. Jedná se sice taky o stroj s motorem BMW, avšak podstatně novějšího data výroby. Na snadě je, proč tedy tento název? Odpověď je jednoduchá, stačí si toto auto poslechnout. Kakofonii zvuků, kterou kompresor vydává a je slyšet před samotným motorem můžeme bez obav přirovnat ke stihačce z druhé světové války. Jedná se o první českou kompresorem přeplňovanou E30 335i Matyáše Vaňka.

Ten kdo se o českou drift scénu zajímá, tak mu jméno Matyáš Vaněk určitě něco řekne, nebo alespoň jeho E30 v barvě Delphinmetalic. Tuto E30 jsme mohli vidět již od prvopočátku driftů v české kotlině. Nejdříve jako jednu z prvních zástaveb motoru M30 3,5l do oblíbené kastle E30 coupe. S tímto motorem měl Matyáš na kontě několik úspěchů, ale technika postupně přestala stačit.

Postupem času se na auto přibalovaly různé úpravy, podle toho jak měl jeho majitel čas a peníze. Jelikož na autě si úpravy dělá sám nebo za pomoci kamarádů. Motor, který je nyní v autě není onou prapůvodní M30, kterou to vše začalo, bylo potřeba vyměnit blok, jelikož původní byl poškozený na šestém válci. Jako atmosferický motor byla tato M30 osazena laděnými svody od Hartge, setrvačník byl odlehčen na 7kg a kroutící moment přenáší spojka Sachs z M5 E34. Byla také snížena hlava o 1mm pro svýšení kompresí, tato hlava má také větší ventily a pod autem nalezneme laděný výfuk. Pro lepší řazení (nebo proto, že nebylo nic jiného po ruce) byla přivařena místo řadící páky noha ze školní židle, tato úprava měla být provizorní, ale potom co se osvědčila zůstala.

Ale jak všichni víme tak auto není pouze o motoru a tak byly pro drift potřeba upravit i jiné komponenty. Podvozek je od firmy D2 s tvrdostí pružin 12kg/mm vpředu i vzadu, tato možnost se jevila jako nejvhodnější, jelikož sehnat na E30 coilovery není vůbec jednoduché. Zadní tlumiče jsou jako coilovers a ne klasicky pružina a tlumič zvlášť. Tento podvozek je také osazen nastavitelným horním unibalovým uložením předních tlumičů. Dále pak samosvorný diferenciál se stálým poměrem 3,73, s na zakázku upravenou svorností na 75%. Přední stabilizátor je 20mm z verze M-technik. Zadní stabilizátor je odstraněn, kvůli zvýšení trakce zadní nápravy (docházelo k zvedání vnitřního kola a otevírání samosvorného diferenciálu).

Na přední nápravu byly instalovány hliníkové ramena z novějšího modelu E46, která jsou o 30mm širší. Řízení pak bylo použito také z novějšího modelu, ale tentokráte pak z E36, kvůli strmějšímu převodu. Byl také zvětšen rejd, pro drifty nezbytný počin a zvětšen záklon rejdového čepu. Pro zlepšení poměru výkon/váha byl z automobilu odstraněn interiér kromě palubní desky, koberce pod nohama řidiče a polstrovaní dveří. Kapoty motoru i kufru jsou z laminátu a okna krom čelního jsou z makrolonu. Sedačky byly nahrazeny sportovními s trubkovým rámem a řidič má sportovní tříbodové pásy.

S těmito úpravami se Matyáš zůčastnil několika závodů českého i evropského šampionátu. Auto dopomohlo i k několika zlatým umístěním. Avšak při hostování na polském šampionátu Toyo Drift Cup, bylo vidět, že autu oproti konkurenci výrazně chybí výkon. Po zvážení několika variant úprav bylo nakonec rozhodnuto pro přeplňování stávajícího motoru kompresorem.

Po zkoušce menšího kompresoru, který nedokázal natlačit žádný tlak byl instalován kompresor eaton m90. Tento kompresor natlačil maximální tlak 0,5baru s použitím řemenic, které ho vytáčí až k jeho limitním otáčkám, což je 14000rpm. Při tomto tlaku a se zanecháním komprese 15barů (kompresní poměr 10:1), přišly detonace. Bylo proto potřeba instalovat FMIC kit vlastní výroby (kvůli kterému bylo potřeba převařit vstup sání na druhou stranu), se dvěma přepustnými BOV ventily. Plnící tlak se tím snížil na 0,3 baru, ale přitom objem vzduchu zůstal stejný.

Avšak to nejsou jediné komponenty pro správnou funkci kompresorem přeplňované M30. Motor běží na plně programovatelné jednotce Vems, kvůli které byl předělán systém zapalování s použitím cívky 3×2 coilpack Bosch z Oplu Omegy. Pro zachování správného poměru směsy je potřeba větších vstřikovačů paliva, konkrétně Bosch 440CC Green Top Injector.

Všechny tyto úpravy výkonově prozatím stačí, ale určitě se dočkáme i jiných úprav. Tak snad Matyáš nalezne sponzora, který by ho podpořil v následující drift sezóně. V opačném případě budeme moci tento stíhací stroj vidět pouze na pár akcích na okruzích.

 

7 Responses to “Focke-Wulf Fw 190” (post new)

  1.  

    Kolik to může bejt let kdy sem ve videích z e30.cz nad timhle autem slintal jak čokl?:)Prakticky než sem viděl videa s timhle autem,neveděl jsem že existujou nějaky boky:)Majitel i auto ušlo hooodně velkej kus cesty a já přeju Matyášovi hodně štěstí s autem,at mu to kouří co to pujde…A redakci sideways diky za supr recenzi supr auta:)

  2.  

    no…rád bych si poslechnul zvuk tohoto děla…

  3.  

    V příštích dnech bychom měli natáčet video s tímto autem, takže hned jak ho zpracujeme si ho budete moci poslechnout.

  4.  

    ja ma to stesti ze ho obas potkam po Praze:-)

  5.  

    Pěkný, pěkný, v Mostě to muselo asi pěkně letět

  6.  

    Po dlouhé době parádní článek o skvělém autě i majiteli. Přeju toho sponzora, ať je v CDS na co koukat :)

  7.  

    Neviete aky to ma priblizny vykon? Celkom by ma zaujimalo, kolko ps zvysil kompresor.

Leave a Reply